Responsive image
博碩士論文 etd-0904106-134040 詳細資訊
Title page for etd-0904106-134040
論文名稱
Title
韓國三星電子公司集團效益之探討
The Study in Group's benefits of Samsung Electronics
系所名稱
Department
畢業學年期
Year, semester
語文別
Language
學位類別
Degree
頁數
Number of pages
98
研究生
Author
指導教授
Advisor
召集委員
Convenor
口試委員
Advisory Committee
口試日期
Date of Exam
2006-07-08
繳交日期
Date of Submission
2006-09-04
關鍵字
Keywords
財務比率、現金流量、三星電子、三星集團、營運資金
Samsung Group, Samsung Electronics(SEC), cash flow, working capital, financial statement
統計
Statistics
本論文已被瀏覽 5741 次,被下載 0
The thesis/dissertation has been browsed 5741 times, has been downloaded 0 times.
中文摘要
目前關於三星電子的文獻多數是以三星集團為出發點並以其所處的環境或經營策略的角度來探討其成就。然而本研究試圖由企業現金流量與財務比率的角度分析三星電子資金的來源與用途,並透過三星電子與集團之間的資金關係,了解三星電子是否因集團的力量而具備較佳的競爭優勢。
本研究主要由兩方面進行探討(1)以三星電子對照友達、力晶的比較分析(2)三星電子與集團的分析。從現金流量角度的研究結果發現三星電子並不像友達與力晶需要依賴融資活動來彌補龐大的資金缺口,並且營運資金上的差異造成其營業活動現金流量極大的出入;同樣在三星電子與集團分析上也發現相同的結果。此外,在資金的用途方面,三星電子對外的投資比重明顯高過於友達與力晶,且大部份是以集團內的互相投資為主。
再以財務比率分析其營運資金的差異發現,三星電子在產業供應鏈上下游的整合與佈局的確使其在應收帳款及存貨等的運用上較友達與力晶具有優勢且調度較為靈活,然而在應付帳款上卻未發現三星電子明顯受惠於集團,推測應是三星電子藉此支援集團內子公司的策略之一。
因此,就現金流量而言,三星電子因為集團內的多角化經營和交叉投資而帶來充沛的資金注抑,足以因應企業營運所需。再者,集團內的合作關係也帶來美化財務比率的效果。綜合以上分析,三星電子確實因集團的助益而較同業具有較強的競爭優勢。
Abstract
Lots of researches and reports analyzed the success of Samsung Electronics (SEC) mostly focusing on Samsung Group. This paper attempts to look into the relationship between SEC and Samsung Group in terms of SEC’s capital management, and intends to find out if Samsung Group brings advantages to SEC.
The analysis in this paper is divided into two parts: (1) examining the source and the use of SEC’s capital by comparing with AUO and PSC;(2)scrutinizing SEC and the Group's financial performances.
Firstly, from cash flow's point of view, AUO and PSC depend on substantial financing to meet their capital gap. Differences in working capital also cause impact on cash flow from operating activities. Same results are found similarly in analyzing the SEC and the Group.
Moreover, regarding the purpose the capital, SEC evidently shows higher weights in cash outflows from investment activities than in property, plant and equipment. The difference mainly lies in the cross-investments between SEC and Samsung Group.
On the other hand, based on the computation of financial ratios, SEC benefits from Samsung Group's integrated supply chains in comparison with AUO and PSC, especially in terms of account receivables and inventories. However, the same advantages are not shown in account payables conversely. It is inferred that SEC supports Samsung Group through giving looser credits.
To sum up, as far as cash flows are concerned, SEC is capable of operating with sufficient working capital because of diversification and cross-investment within the Group. Meanwhile, SEC exhibits superior financial ratios than its peer companies as Group's cooperation. Subsequently, it is concluded that SEC gains much stronger competitive advantages from Samsung Group.
目次 Table of Contents
第一章 緒論
第一節 研究背景與研究動機 1
第二節 研究目的 2
第三節 研究架構 3
第二章 公司介紹
第一節 三星集團 4
第二節 三星電子 13
第三節 友達與力晶公司簡介 18
第三章 研究方法
第一節 以現金流量角度分析資金的來源與用途 23
第二節 以財務比率角度探討影響現金流量的原因 24
第三節 個案公司與集團之關係 29
第四章 三星電子資金來源與用途分析
第一節 以現金流量角度分析資金的來源與用途 35
第二節 以財務比率角度探討影響現金流量的原因 49
第五章 三星電子與三星集團資金關係分析
第一節 以現金流量角度分析資金的來源與用途 59
第二節 以財務比率角度探討影響現金流量的原因 68
第六章 結論與建議
第一節 研究結論 84
第二節 研究建議 85
參考文獻
一、中文部份 86
二、英文部份 87
三、網頁部份 87
附錄 88
參考文獻 References
一、中文部份
1.Palepu•Healy•Bernard/著、郭敏華/譯,2005。企業分析與評價-三版,華泰文化。
2.王信陽,2005.07。TFT LCD關鍵零組件左右廠商勝負,光連雙月刊,第58期,p.21-25。
3.朴銀河,2005。韓國三星集團創新策略與研發管理之探討,中山大學企業管理研究所碩士論文。
4.何明峰、林宜嬛/譯,2005。財務報表分析,麥格羅希爾出版。
5.吳家興,2005。韓國的經濟發展與政策,臺灣商務印書館股份有限公司。
6.李奉煦著、楊純惠、黃蘭琇/譯,2003。三星秘笈,大塊文化。
7.佘通權,2002。現金流量表運用實務,中小企業聯輔。
8.林佩樺,2005。以現金流量角度探討TFT-LCD產業發展之風險,中山大學財務管理研究所碩士論文。
9.林財源,1995。財務報表分析,台北市。
10.林靖中、邱馨慧/譯,2001。財務管理,麥格羅希爾出版 。
11.金成洪、禹仁浩/編著、楊國綱、王桂珠/譯,2005。三星浴火重生-李建熙改革十年,道聲出版社。
12.洪茂蘶、蘇永成、陳明賢、胡星陽,1999。財務管理,雙葉書廊有限公司。
13.洪夏祥/著、黃蘭琇/譯,2003。李建熙的第一主義,大塊文化。
14.洪國賜、盧聯生,2003。財務報表分析,三民書局。
15.張康樂,1990。韓國,第二個日本,書泉出版社。
16.陳宇峰,2006。三星品牌密碼,上承文化有限公司。
17.新加坡新世紀企業管理研究院編著,2005。三星第一主義。
18.楊延,2006。三星品牌攻略,如意文化事業股份有限公司。
19.萬哲鈺、高崇瑋,2003。財務報表分析:實務與應用,華泰文化。
20.劉守源,2005。現金流量對企業經營風險評估-以TFT-LCD產業為例,中山大學管理學院高階經營碩士學程碩士在職專班碩士論文。
21.劉敏欣、賴碧霞、吳志成/譯,2003。財務報表的分析與用途,臺灣西書。
22.財團法人光電科技工業協進會,2000.01。韓國TFT LCD產業分析,光連雙月刊,第25期。
二、英文部份
1.Gerardo R. Ungson,Richard M.Steers and Seung-Ho Park,1997。Korean Enterprise-The Quest for Globalization,Harvard College。
三、網頁部份:
1.Korea Stock Exchange,http://sm.krx.co.kr/webeng/new_index.jsp
2.力晶半導體中文網站,http://www.psc.com.tw/english/index.jsp
3.三星電子英文網站,http://www.samsung.com/index.htm
4.友達光電中文網站,http://www.auo.com/auoDEV/?ls=tc
5.Business Week,http://www.businessweek.com/index.html
電子全文 Fulltext
本電子全文僅授權使用者為學術研究之目的,進行個人非營利性質之檢索、閱讀、列印。請遵守中華民國著作權法之相關規定,切勿任意重製、散佈、改作、轉貼、播送,以免觸法。
論文使用權限 Thesis access permission:校內校外均不公開 not available
開放時間 Available:
校內 Campus:永不公開 not available
校外 Off-campus:永不公開 not available

您的 IP(校外) 位址是 3.15.5.183
論文開放下載的時間是 校外不公開

Your IP address is 3.15.5.183
This thesis will be available to you on Indicate off-campus access is not available.

紙本論文 Printed copies
紙本論文的公開資訊在102學年度以後相對較為完整。如果需要查詢101學年度以前的紙本論文公開資訊,請聯繫圖資處紙本論文服務櫃台。如有不便之處敬請見諒。
開放時間 available 已公開 available

QR Code